Även ett etablerat företag kan tänka nytt!

Du har hört det många gånger förut: ”Vi jobbar med hållbarhet bla bla bla.”

Vi vill gärna ta med dig på en (förhoppningsvis) lärorik resa i vårt företag,
för även om vi är över 100 år gamla, så förändras kraven och förväntningarna på oss som förpackningstillverkare.

Du har hört det många gånger förut: ”Vi jobbar med hållbarhet bla bla bla…”

Vi vill gärna ta dig med på en (förhoppningsvis) lärorik tur i vårt företag,
för även om vi är över 100 år gamla, så förändras kraven och förväntningarna även på oss som förpackningsproducent.

Och vet du vad? Det har faktiskt inte varit helt fel. Faktum är att det har blivit lite av en sport för oss.
Så pass att vi har investerat i att ta fram en undersökning av våra ”HotSpots”, jämfört med de material vi konkurrerar mot.

Du tänker kanske nu: ”Vad tusan är ett HotSpot?”

Jo, helt enkelt är det en total översikt över hur mycket (eller lite) vi ”skitar ner” i vår verksamhet – från inköp, transport och produktion till avfallshantering.

Lägg gärna märke till den tydliga skillnaden vi särskiljer oss med när det gäller avfallsdelen.
Och varför då?


 

 

(Avfallsdelen är det översta, ”mörkgröna” blocket, där vår förpackning är
kolumnen till vänster, jämfört med trä och faner.)

Jo – därför att alla våra produkter kan återanvändas och materialet kan återvinnas till 100 %.

Det finns inga så kallade ”left overs” – och det kan man kalla cirkulär ekonomi.

Att vi dessutom är bättre på alla andra mätpunkter skäms vi absolut inte för – snarare tvärtom.

Därför har vi valt ytterligare tre ganska stora åtgärder i vår vardag, som är orubbliga för oss:

  • Avtal om förnybar energi på huvudkontor och i produktion

  • Företagsbilar på el, som tillsammans kör över 200 000 km per år

  • Alla våra kunder får erbjudande om volymer som matchar fix-ark, vilket innebär ett minimum av produktionsspill

Vill du se och uppleva vårt ansvarstagande på fler områden än de tre ovan, kan du ladda ner våra gröna initiativ – vår interna rapport – på farusa.se/ansvar.

 
Vi tycker nämligen att våra insatser talar för sig själva 😊
 

Related Articles

8 aug 2025

AI, 5G och drönare – men vem packar fortfarande dina varor?

Japp, det är ju människor!
Välkommen till 2025.
Vi har självkörande bilar, artificiell intelligens som skriver Shakespeare-sonetter (och mötesinbjudningar med alldeles för många emojis), samt robotgräsklippare som heter “Mowgli” och skickar pushnotiser.

Read more

8 aug 2025

Emballage och dejting, har mer gemensamt än du tror.

Paralleller mellan datingprofiler och förpackningsdesign:
Det handlar om presentation, första intryck och innehåll. Föreställ dig detta: Du matchar med en person på en dejtingapp. Profilbilden är skarp. Biografin är snärtig: ”Älskar gott vin, djupa samtal och hållbarhet.”

Read more

8 aug 2025

Därför bör din förpackningsleverantör vara en del av din logistikstrategi

När förpackning och supply chain samarbetar uppstår de bästa resultaten.
I många företag ses förpackning fortfarande som en isolerad inköpsuppgift. Man beställer, packar, skickar.
Men i en modern, globaliserad och pressad försörjningskedja är det en förlegad syn.
Läs varför här!

Read more

8 aug 2025

FÖRPACKNINGEN – samhällets oupptäckta superhjälte

Vi tycker inte att emballaget får tillräckligt med erkännande!
Därför vill vi utmana dina perspektiv.

Föreställ dig en värld utan emballage.

Nej, vänta… stopp…
Du kanske just tänkte på den där övermogna bananen som låg direkt i väskan tillsammans med dina papper och din dator?

Read more

8 aug 2025

3 förpackningstrender du behöver känna till 2025

Framtidens förpackningar: trender och innovationer.

Förpackningar är inte längre bara en praktisk nödvändighet – de har blivit en strategisk konkurrensfaktor. År 2025 ställer både kunder, myndigheter och miljön ännu högre krav på hur varor packas, transporteras och återanvänds/återvinns.

Hos FARUSA följer vi utvecklingen noga – och vi deltar aktivt i att forma framtidens lösningar.

Read more

8 aug 2025

Därför är billig förpackning ofta den dyraste lösningen

– Total Cost of Ownership (TCO): Tänk längre än styckpriset!

När inköp och logistik ska välja förpackning är det frestande att fokusera på en sak: priset per enhet. Och det är förståeligt – på pappret.
Men verkligheten slutar inte vid inköpspriset. Skador under transport, onödig vikt, hanteringsproblem och kundreklamationer kan göra den ”billiga” förpackningen till en dyr ”upplevelse”.

Read more