Du har hört det många gånger förut: ”Vi jobbar med hållbarhet bla bla bla…”
Vi vill gärna ta dig med på en (förhoppningsvis) lärorik tur i vårt företag,
för även om vi är över 100 år gamla, så förändras kraven och förväntningarna även på oss som förpackningsproducent.
Och vet du vad? Det har faktiskt inte varit helt fel. Faktum är att det har blivit lite av en sport för oss.
Så pass att vi har investerat i att ta fram en undersökning av våra ”HotSpots”, jämfört med de material vi konkurrerar mot.
Du tänker kanske nu: ”Vad tusan är ett HotSpot?”
Jo, helt enkelt är det en total översikt över hur mycket (eller lite) vi ”skitar ner” i vår verksamhet – från inköp, transport och produktion till avfallshantering.
Lägg gärna märke till den tydliga skillnaden vi särskiljer oss med när det gäller avfallsdelen.
Och varför då?
(Avfallsdelen är det översta, ”mörkgröna” blocket, där vår förpackning är
kolumnen till vänster, jämfört med trä och faner.)
Jo – därför att alla våra produkter kan återanvändas och materialet kan återvinnas till 100 %.
Det finns inga så kallade ”left overs” – och det kan man kalla cirkulär ekonomi.
Att vi dessutom är bättre på alla andra mätpunkter skäms vi absolut inte för – snarare tvärtom.
Därför har vi valt ytterligare tre ganska stora åtgärder i vår vardag, som är orubbliga för oss:
Avtal om förnybar energi på huvudkontor och i produktion
Företagsbilar på el, som tillsammans kör över 200 000 km per år
Alla våra kunder får erbjudande om volymer som matchar fix-ark, vilket innebär ett minimum av produktionsspill
Vill du se och uppleva vårt ansvarstagande på fler områden än de tre ovan, kan du ladda ner våra gröna initiativ – vår interna rapport – på farusa.se/ansvar.