De 3 klassiska export metoderna

Om du exporterar dina produkter via flyg, väg eller sjö är det här inlägget något för dig!
Vi har samlat 3 viktiga punkter som du bör ta med dig när du använder någon av nedanstående transportmetoder för din export.

Om du inte redan har gjort det kan du ladda ner vår ExportGuide på farusa.se.
Den tar upp olika teman inom exportbranschen, allt från emballagetyper till vilka överväganden du bör ha med dig, samt en FAQ.
ExportGuiden är också perfekt för dig som precis fått en ny kollega med mindre branschkunskap än du själv har.

FLYG:

Om din kund behöver snabb leverans från beställning till mottagande används ofta flygfrakt. Flygfrakt är en effektiv transportform som kan genomföras väldigt snabbt.

Även om det finns begränsningar för vad du kan skicka – till exempel ur flygsäkerhetsperspektiv – finns det mycket strikta krav och definitioner på vad som räknas som farligt gods.

Om dina exportvaror inte tillhör de produkter som klassas som farligt gods, kommer du troligen debiteras baserat på två faktorer:

  • Volymvikt – hur mycket produkten fyller/utrymmet den tar i lastutrymmet

  • Faktisk vikt – vad hela försändelsen väger när den är packad och klar

Kanske tänker du: ”Jo, visst – men den kostnaden skickar vi ju vidare till vår kund.”

Det kan kanske också stämma, men tänk på vad du kan göra för din konkurrenskraft hos just den kunden genom att optimera/minska fraktkostnaden som du skickar vidare till kunden.

Här kommer våra förpackningar till sin rätt. De kan produceras så att de matchar produkten och inte lämnar något svinnutrymme – vilket optimerar volymvikten.

Dessutom väger vår Heavy Duty-wellpapp förpackning (1200 x 800 x 600) betydligt mindre än alternativa förpackningar i trä och plywood. Så redan här har du sparat pengar på exportdelen via flygfrakten.

Som jämförelse väger 3 pallramar cirka 33 kg (under förutsättning att de varken är våta eller fuktiga). På samma sätt blir plywood-lådorna ganska tunga (cirka 18 kg), medan en FARUSA-förpackning i HD-kvalitet med ovanstående mått väger cirka 9 kg.

 

LASTBIL:

Den eviga jakten på platsoptimering finns på en lastbil. Lastbilen har vanligtvis en begränsning på 32 EUR-pallar, medan du som kund kan ha tur att stapla i höjdled.

De flesta företag kan acceptera den längre transporttiden som det innebär att frakta med lastbil genom EU:s vägnät.

Men de nya vägavgifterna som transportföretagen mött har skickats direkt vidare till dig som konsument av frakten. Den ökningen har ni som företag sannolikt också skickat vidare till era kunder, vilket gör optimering av lastutrymmet viktigare än någonsin.

Transport är inte längre en obetydlig kostnad; det står för en stor del av de flesta företags exportbudget.

Därför kan vi lätt hjälpa dig att optimera dina inköp hos oss – vi ger alltid rådgivning om vilken mängd som är mest fördelaktig att beställa för att få största möjliga effekt av din frakt.

En av kärntjänsterna på FARUSA är säkerhet. Det märks särskilt om du ska stapla i en lastbil. Du kanske tänker: ”Varför erbjuds jag så hög kvalitet på emballaget?”

Det är just därför – för under transport på väg ändras ”vikten”. När du ställer något ovanpå något annat är det ofta helt ofarligt på ett golv som inte rör sig – men på lastbilen förändras trycket avsevärt på den nedersta pallen.

Emballaget måste kunna motstå och hålla för detta, så att varorna kommer fram oskadda. Den säkerhetsfaktorn räknar vi ut åt dig och den är redan inkluderad i den kvalitet vi erbjuder.

Trots detta är vägtransport vanligtvis alltid ett moment i exportresan, eftersom varorna förmodligen inte flyger själva till hamnen eller flygplatsen.

 

SJÖ:

Du kan hämta inspiration om du fraktar sjövägen under blogginlägget ”Får du ut tillräckligt av din export”, där det med bilder visar vilka begränsningar eller möjligheter du har i en sjöcontainer.

En container har ungefär samma begränsningar som en lastbil när det gäller dimensioner. Du kan bara ”trycka” in en viss mängd i höjd och bredd.

Just därför är det avgörande för både ekonomi, optimering och inte minst med det gröna tänkesättet i åtanke – att optimera så mycket som möjligt.

Staplingskonceptet är detsamma som för lastbil, men den tuffaste miljön du kan utsätta din exportvara för är transport via sjö. Det beror naturligtvis på de skiftande vågriktningarna som fartyget möter till havs. Det tryck som uppstår inne i en container skulle kunna krossa även de vackraste drömmar – förutom våra förpackningar.

Vi får inte heller glömma att nämna klimatet inne i en sjöcontainer.

Fartyget seglar genom många olika yttre miljöer där temperaturen under dagtid lätt kan nå +35 grader, medan nattemperaturen kan sjunka till –10 grader, även om det är på samma hav.

De yttre temperaturerna påverkar naturligtvis det inre klimatet, och förpackningen kommer att utsättas för samma temperaturväxlingar som den yttre miljön utsätter containern för. Men du måste komma ihåg en viktig faktor när det gäller det inre klimatet – och det är FUKT.

Med dessa temperatursvängningar är fukt en avgörande faktor inne i containern, som förpackningen måste kunna stå emot för att skydda dina varor.

FARUSAs förpackningar i HD-kvalitet är alla väderbeständiga. Det innebär att de motstår fukt och behåller sin styrka och staplingsförmåga, även under den långa resan i en container, som knappast kan liknas vid en lyxig resa till Karibien.

Det betyder alltså att oavsett om du transporterar via luft, väg eller sjö – tar vi ansvar för att dina varor är väl skyddade, kan motstå miljön och inte minst klarar av det stora tryck som dina varor utsätts för.

Oavsett om du staplar 1:1 eller 2:1 – och oavsett transportform, gör vi beräkningarna åt dig och det framgår tydligt i den kvalitet du erbjuds.

Vill du ha mer inspiration och höra våra tankar om hur vi kan hjälpa dig?

 

Scan QR-koden och hitta din rådgivare

Related Articles

8 aug 2025

AI, 5G och drönare – men vem packar fortfarande dina varor?

Japp, det är ju människor!
Välkommen till 2025.
Vi har självkörande bilar, artificiell intelligens som skriver Shakespeare-sonetter (och mötesinbjudningar med alldeles för många emojis), samt robotgräsklippare som heter “Mowgli” och skickar pushnotiser.

Read more

8 aug 2025

Emballage och dejting, har mer gemensamt än du tror.

Paralleller mellan datingprofiler och förpackningsdesign:
Det handlar om presentation, första intryck och innehåll. Föreställ dig detta: Du matchar med en person på en dejtingapp. Profilbilden är skarp. Biografin är snärtig: ”Älskar gott vin, djupa samtal och hållbarhet.”

Read more

8 aug 2025

Därför bör din förpackningsleverantör vara en del av din logistikstrategi

När förpackning och supply chain samarbetar uppstår de bästa resultaten.
I många företag ses förpackning fortfarande som en isolerad inköpsuppgift. Man beställer, packar, skickar.
Men i en modern, globaliserad och pressad försörjningskedja är det en förlegad syn.
Läs varför här!

Read more

8 aug 2025

FÖRPACKNINGEN – samhällets oupptäckta superhjälte

Vi tycker inte att emballaget får tillräckligt med erkännande!
Därför vill vi utmana dina perspektiv.

Föreställ dig en värld utan emballage.

Nej, vänta… stopp…
Du kanske just tänkte på den där övermogna bananen som låg direkt i väskan tillsammans med dina papper och din dator?

Read more

8 aug 2025

3 förpackningstrender du behöver känna till 2025

Framtidens förpackningar: trender och innovationer.

Förpackningar är inte längre bara en praktisk nödvändighet – de har blivit en strategisk konkurrensfaktor. År 2025 ställer både kunder, myndigheter och miljön ännu högre krav på hur varor packas, transporteras och återanvänds/återvinns.

Hos FARUSA följer vi utvecklingen noga – och vi deltar aktivt i att forma framtidens lösningar.

Read more

8 aug 2025

Därför är billig förpackning ofta den dyraste lösningen

– Total Cost of Ownership (TCO): Tänk längre än styckpriset!

När inköp och logistik ska välja förpackning är det frestande att fokusera på en sak: priset per enhet. Och det är förståeligt – på pappret.
Men verkligheten slutar inte vid inköpspriset. Skador under transport, onödig vikt, hanteringsproblem och kundreklamationer kan göra den ”billiga” förpackningen till en dyr ”upplevelse”.

Read more