Export destinationer för dansk export inom 2024

Du vet säkert vart ditt företag exporterar.
Du vet säkert också vart största delen av er verksamhet exporteras.

Men vet du vart alla andra exporterar? Och vet du vilka länder Danmark exporterar mest till?
Ta reda på vart, varför – och om du överhuvudtaget får del av kakan!

Om vi håller oss inom EU:s gränser – känner du till topp 10-länderna dit danska företag exporterar?

Kolla listan och se om det finns några överraskningar.

 

1. Tyskland (ca. 16%)

2. Sverige (ca. 9%)

3. Holland (ca. 7%)

4. Polen (ca. 5%)

5. Frankrig (ca. 4%)

6. Italien (ca. 3%)

7. Spanien (ca. 2%)

8. Finland (ca. 2 %)

9. Belgien (ca. 1.8%)

10. Tjekkiet (ca. 0.9%)

Källa: Folketingets EU-upplysning

 

Export är en enorm affär. Bilar, reservdelar, elektronik, livsmedel eller maskiner. Det här är bara ett litet urval av vad vi skickar från Danmark ut i EU.

Men varför är Tyskland nästan dubbelt så stort som nummer 2 på listan?

Är Tyskland verkligen så intressant för exportföretag i Danmark?

Svaret är ett stort JA!!!

 

Här är de 4 anledningarna:

 

Tysklands storlek och ekonomiska tyngd:
Tyskland är EU:s största ekonomi och en av världens största importörer.
Med över 83 miljoner invånare är Tyskland en stor marknad för danska varor.

Geografisk närhet och logistik:
Det är nog ingen hemlighet att vi delar gräns. Men det gör stor skillnad för möjligheten till snabb och ”billig” transport.
Dessutom fungerar Tyskland som transitland till övriga Centraleuropa tack vare sina effektiva fraktlinjer.

Komplementära styrkor:
Danmark kan mycket som Tyskland, men på andra områden. Tyskarna är skickliga inom bilar, maskiner och teknologi – medan Danmark är starka inom energi, medicin och komponenter. Vi kompletterar varandra väl.

Gemensamt EU-medlemskap och handelsregler:
Ingen tull, gemensamma standarder och enkel gränshandel. Inte gränshandel som du kanske tänker på privat, utan vårt gemensamma samarbete med Tyskland, kombinerat med enkelheten att ta sig dit och deras globala räckvidd, gör Tyskland till Danmarks klart största exportland.

Related Articles

8 aug 2025

AI, 5G och drönare – men vem packar fortfarande dina varor?

Japp, det är ju människor!
Välkommen till 2025.
Vi har självkörande bilar, artificiell intelligens som skriver Shakespeare-sonetter (och mötesinbjudningar med alldeles för många emojis), samt robotgräsklippare som heter “Mowgli” och skickar pushnotiser.

Read more

8 aug 2025

Emballage och dejting, har mer gemensamt än du tror.

Paralleller mellan datingprofiler och förpackningsdesign:
Det handlar om presentation, första intryck och innehåll. Föreställ dig detta: Du matchar med en person på en dejtingapp. Profilbilden är skarp. Biografin är snärtig: ”Älskar gott vin, djupa samtal och hållbarhet.”

Read more

8 aug 2025

Därför bör din förpackningsleverantör vara en del av din logistikstrategi

När förpackning och supply chain samarbetar uppstår de bästa resultaten.
I många företag ses förpackning fortfarande som en isolerad inköpsuppgift. Man beställer, packar, skickar.
Men i en modern, globaliserad och pressad försörjningskedja är det en förlegad syn.
Läs varför här!

Read more

8 aug 2025

FÖRPACKNINGEN – samhällets oupptäckta superhjälte

Vi tycker inte att emballaget får tillräckligt med erkännande!
Därför vill vi utmana dina perspektiv.

Föreställ dig en värld utan emballage.

Nej, vänta… stopp…
Du kanske just tänkte på den där övermogna bananen som låg direkt i väskan tillsammans med dina papper och din dator?

Read more

8 aug 2025

3 förpackningstrender du behöver känna till 2025

Framtidens förpackningar: trender och innovationer.

Förpackningar är inte längre bara en praktisk nödvändighet – de har blivit en strategisk konkurrensfaktor. År 2025 ställer både kunder, myndigheter och miljön ännu högre krav på hur varor packas, transporteras och återanvänds/återvinns.

Hos FARUSA följer vi utvecklingen noga – och vi deltar aktivt i att forma framtidens lösningar.

Read more

8 aug 2025

Därför är billig förpackning ofta den dyraste lösningen

– Total Cost of Ownership (TCO): Tänk längre än styckpriset!

När inköp och logistik ska välja förpackning är det frestande att fokusera på en sak: priset per enhet. Och det är förståeligt – på pappret.
Men verkligheten slutar inte vid inköpspriset. Skador under transport, onödig vikt, hanteringsproblem och kundreklamationer kan göra den ”billiga” förpackningen till en dyr ”upplevelse”.

Read more