Kan man köra runt i en wellpapp låda?

Kanske är svaret logiskt.
Men vi har åtminstone gjort ett ihärdigt försök!

Medvetna val kan göras, precis som medvetna avståenden kan göras.
Det viktiga för oss är att våra val alltid (i största möjliga mån) präglas av ansvarstagande.

Vi har valt att köra så grönt som det överhuvudtaget går.

Vi kör över 200 000 km per år med våra företagsbilar. Det gör vi för att vi gärna vill komma ut till er och förstå er vardag innan vi pratar om emballage.

Missförstå oss inte – vi pratar gärna emballage med er, men för att kunna ge er den bästa rådgivningen vill vi gärna besöka er. Vi vill förstå vad ni som företag arbetar med, vad som är viktigt för er och vad ni söker i ert exportemballage.

Hållbarhet och ansvar går numera hand i hand. Kanske känner du igen det från ditt eget företag.

Vi vill själva göra grönare val – men vi märker det också i efterfrågan från våra kunder. Vi möts allt oftare av krav på att ta ställning till vad vi gör för miljön, och hur vi framöver arbetar för att möjliggöra hållbara val.

Vad gör vi på FARUSA?

Jo, förutom att köra i ”kartonger” som är tillverkade på ett hållbart sätt med ansvarsfull materialanvändning, gör vi även europeiska val för att minska vårt eget klimatavtryck så mycket som möjligt.

Därför är alla våra företagsbilar eldrivna och tillverkade inom EU.

Att vi dessutom gärna vill paketera dem snyggt – så att vi trots allt kommer så nära ”kartongen” som möjligt – är en annan sak.

Och ja – det är ju också lite trevlig reklam för dig att se när våra vägar möts i det nordiska landskapet.

Är du sugen på mer?

På vår hemsida farusa.dk hittar du under ”ansvar” vår interna rapport om gröna initiativ – den heter Lättare, Starkare & Grön. Den kan naturligtvis laddas ner helt kostnadsfritt.

Den går på djupet med de åtgärder vi redan gjort och med ett grönt perspektiv på framtida initiativ.

                               

I rapporten hittar du också produktens livscykel och CO2-avtryck, som är väl dokumenterat.

 

Related Articles

8 aug 2025

AI, 5G och drönare – men vem packar fortfarande dina varor?

Japp, det är ju människor!
Välkommen till 2025.
Vi har självkörande bilar, artificiell intelligens som skriver Shakespeare-sonetter (och mötesinbjudningar med alldeles för många emojis), samt robotgräsklippare som heter “Mowgli” och skickar pushnotiser.

Read more

8 aug 2025

Emballage och dejting, har mer gemensamt än du tror.

Paralleller mellan datingprofiler och förpackningsdesign:
Det handlar om presentation, första intryck och innehåll. Föreställ dig detta: Du matchar med en person på en dejtingapp. Profilbilden är skarp. Biografin är snärtig: ”Älskar gott vin, djupa samtal och hållbarhet.”

Read more

8 aug 2025

Därför bör din förpackningsleverantör vara en del av din logistikstrategi

När förpackning och supply chain samarbetar uppstår de bästa resultaten.
I många företag ses förpackning fortfarande som en isolerad inköpsuppgift. Man beställer, packar, skickar.
Men i en modern, globaliserad och pressad försörjningskedja är det en förlegad syn.
Läs varför här!

Read more

8 aug 2025

FÖRPACKNINGEN – samhällets oupptäckta superhjälte

Vi tycker inte att emballaget får tillräckligt med erkännande!
Därför vill vi utmana dina perspektiv.

Föreställ dig en värld utan emballage.

Nej, vänta… stopp…
Du kanske just tänkte på den där övermogna bananen som låg direkt i väskan tillsammans med dina papper och din dator?

Read more

8 aug 2025

3 förpackningstrender du behöver känna till 2025

Framtidens förpackningar: trender och innovationer.

Förpackningar är inte längre bara en praktisk nödvändighet – de har blivit en strategisk konkurrensfaktor. År 2025 ställer både kunder, myndigheter och miljön ännu högre krav på hur varor packas, transporteras och återanvänds/återvinns.

Hos FARUSA följer vi utvecklingen noga – och vi deltar aktivt i att forma framtidens lösningar.

Read more

8 aug 2025

Därför är billig förpackning ofta den dyraste lösningen

– Total Cost of Ownership (TCO): Tänk längre än styckpriset!

När inköp och logistik ska välja förpackning är det frestande att fokusera på en sak: priset per enhet. Och det är förståeligt – på pappret.
Men verkligheten slutar inte vid inköpspriset. Skador under transport, onödig vikt, hanteringsproblem och kundreklamationer kan göra den ”billiga” förpackningen till en dyr ”upplevelse”.

Read more