Ökat intresse för de kraftfulla vågorna

Farusa märker av den spirande optimismen hos bland annat de exporterande små & mellanstora verksamheterna. Och bristen på trä kan ge specialisten i extremt starkt pappemballage ännu ett steg framåt.

Av Lisbeth Petersen / Odsgard A/S / PackMarkedet

Vi har ganska fullt upp!

Detta är vårens budskap från tillverkaren Arne Hammer ett år efter starten av denna ”milt sagt konstiga tid”, som han kallar det. Ägaren för Farusa i Farum har knappt satt sin fot i produktionshallarna sedan november ’20, för under hela coronapandemin har produktionen av företagets extremt starka wellpappemballage pågått. För att undvika ömsesidig infektionsrisk har administrationen och produktionen arbetat bakom sina vardera stängda dörrar. Och majoriteten av försäljningspresentationerna har skett online för kunder i hela Skandinavien.

  • Det är på många sätt helt grotesk när vi sitter där och erbjuder skräddarsydda förpackningar till en kund framför skärmen, medan vi knackar på en bit papp och säger: ’Kan du höra hur starkt det låter’, säger Arne Hammer med ett leende och skakar på huvudet.

Vi känner kundernas optimism

Ändå har Farusa klarat sig säkert genom krisen

  • Vi fokuserar särskilt på transportemballage för exporterande kunder ihela Skandinavien, och även om mycket av marknaden har varit nere har vi bara upplevt en måttlig nedgång. Under det senaste halvåret har vi fått tillbaka en del av det som gick förlorat och vi känner också en ökad optimism bland våra kunder, säger han.

Det är särskilt de små och medelstora exportföretagen som behöver skräddarsydda förpackningar som andas morgonluft och vänder sig alltmer till Farusa. Den särskilt robusta formen av Heavy Duty wellpapp, som tillverkas i lådor i Farum kan bära tusentals kilo, tål både vatten & frost och även alla transportslag.

Samtidigt är lådorna ett hållbart alternativ eftersom de antingen kan återanvändas i flera år eller 100% återvinnas till nya papplådor och det har fått många kunder att vända blicken från sina hittills skräddarsydda trä och plywoodemballage och fokusera på wellpapp i stället.

Pappersmarknaden har ännu inte drabbats.

Denna trend stärks ytterligare för tillfället påpekar Arne Hammer:

  • Just nu finns det en världsomspännande, enorm efterfrågan på material av alla slag och inte minst trä. Förutom den ökande konsumtionen på de skandinaviska hemmamarknaderna sväljer byggindustrin i USA mängder av vitt träslag från de nordiska länderna. Detta leder till brist och kraftigt stigande priser.

På papper och därmed även wellpappmarknaden är det också stor efterfrågan och stigande råvarupriser, men hittills tyder det lyckligtvis inte på att det kommer att påverkas på samma sätt. Och om kunder som behöver det extra starka emballaget plötsligt måste betala 30% mer för träprodukter kanske de vill undersöka möjligheten att få dem tillverkade i Heavy Duty wellpapp i stället.

Bland annat har vi använt coronatiden till att skapa en ny webbplats där vi lägger stor vikt på att berätta om de alltmer gröna och hållbara fördelarna med att använda wellpapp för krävande emballagelösningar, säger tillverkaren.

Kontakt oss på:

Tlf.: 020 797 999

emballage@farusa.se

#HeavyDuty

Related Articles

AI, 5G och drönare – men vem packar fortfarande dina varor?

Japp, det är ju människor!
Välkommen till 2025.
Vi har självkörande bilar, artificiell intelligens som skriver Shakespeare-sonetter (och mötesinbjudningar med alldeles för många emojis), samt robotgräsklippare som heter “Mowgli” och skickar pushnotiser.

Read more

Emballage och dejting, har mer gemensamt än du tror.

Paralleller mellan datingprofiler och förpackningsdesign:
Det handlar om presentation, första intryck och innehåll. Föreställ dig detta: Du matchar med en person på en dejtingapp. Profilbilden är skarp. Biografin är snärtig: ”Älskar gott vin, djupa samtal och hållbarhet.”

Read more

Därför bör din förpackningsleverantör vara en del av din logistikstrategi

När förpackning och supply chain samarbetar uppstår de bästa resultaten.
I många företag ses förpackning fortfarande som en isolerad inköpsuppgift. Man beställer, packar, skickar.
Men i en modern, globaliserad och pressad försörjningskedja är det en förlegad syn.
Läs varför här!

Read more

FÖRPACKNINGEN – samhällets oupptäckta superhjälte

Vi tycker inte att emballaget får tillräckligt med erkännande!
Därför vill vi utmana dina perspektiv.

Föreställ dig en värld utan emballage.

Nej, vänta… stopp…
Du kanske just tänkte på den där övermogna bananen som låg direkt i väskan tillsammans med dina papper och din dator?

Read more

3 förpackningstrender du behöver känna till 2025

Framtidens förpackningar: trender och innovationer.

Förpackningar är inte längre bara en praktisk nödvändighet – de har blivit en strategisk konkurrensfaktor. År 2025 ställer både kunder, myndigheter och miljön ännu högre krav på hur varor packas, transporteras och återanvänds/återvinns.

Hos FARUSA följer vi utvecklingen noga – och vi deltar aktivt i att forma framtidens lösningar.

Read more

Därför är billig förpackning ofta den dyraste lösningen

– Total Cost of Ownership (TCO): Tänk längre än styckpriset!

När inköp och logistik ska välja förpackning är det frestande att fokusera på en sak: priset per enhet. Och det är förståeligt – på pappret.
Men verkligheten slutar inte vid inköpspriset. Skador under transport, onödig vikt, hanteringsproblem och kundreklamationer kan göra den ”billiga” förpackningen till en dyr ”upplevelse”.

Read more